Arminianism

Arminianismul este o mișcare teologică protestantă fondată la începutul secolului al XVII-lea de Jacobus Arminius. Urmașii săi sunt numiți remonstranți, din cauza rememorării pe care au adresat-o în 1610 statelor din Olanda. Acesta din urmă a exprimat o încercare de a modera doctrinele calvinismului, prin cinci articole care au fost examinate în timpul Sinodului de la Dordrecht. Arminianismul, ca doctrină, a fost dezvoltat de mai mulți teologi, printre care Arminius și Simon Episcopius în ceea ce privește arminianismul clasic și John Wesley în ceea ce privește arminianismul Wesleyan. Cele cinci articole de reconstituire sunt considerate o reflectare asupra gândirii primare a arminianismului clasic. – Primul articol respinge ideea unei duble predestinații (la viață și la damnarea veșnică) și afirmă că alegerea nu este alta decât preștiința lui Dumnezeu a celor care cred. – Al doilea articol respinge principiul ispășirii limitate, care susține că Hristos a murit doar pentru cei pe care a ales să-i salveze și afirmă că mântuirea este pentru toți, dar este limitată la cei care cred în Isus Hristos. – Al treilea articol afirmă că omul este total depravat și incapabil să se salveze prin propriile eforturi fără har divin. – Al patrulea articol respinge ideea că harul este irezistibil în mod sistematic, dar afirmă că omul are liberul arbitru de a rezista harului lui Dumnezeu. – Al cincilea articol propune că stăruința sfinților este condiționată de credința în Hristos. Multe confesiuni creștine au fost influențate de părerile arminiene, inclusiv baptiștii în secolul al XVI-lea, metodiștii în secolul al XVIII-lea, Biserica Adventistă din Ziua a șaptea în secolul al XIX-lea și Penticostali în secolul XX. În prezent, arminianismul este prezent în aceste denumiri și mai general în mișcarea evanghelică. Diferențele dintre arminianismul clasic si cel Wesleyan. John Wesley a fost întotdeauna cel mai influent apărător al învățăturilor Soteriologiei arminiene. Wesley a fost complet de acord cu marea majoritate a ceea ce Arminius însuși a învățat, menținând doctrine puternice despre păcatul inițial, depravarea totală, alegerea condiționată, harul considerabil, ispășirea nelimitată și posibilitatea apostaziei. Totuși Wesley se îndepărtează de arminianismul clasic în principal pe trei aspecte: Ispășirea: ispășirea lui Wesley este un hibrid a teoriei substituției penale și a teoria lui Hugo Grotius. Se pare că Wesley nu plasează elementul subsidiar în primul rând într-un cadru legal, ci mai degrabă doctrina sa caută să stabilească o relație adecvată de„ dreptate ”între iubirea lui Dumnezeu față de oameni și ura a lui Dumnezeu pentru păcat … nu este atât satisfacția unei cereri legale de dreptate, cât un act de reconciliere prin mediere. “ Posibilitatea apostaziei: Wesley a acceptat pe deplin punctul de vedere arminian potrivit căruia adevărații creștini ar putea să apostatizeze și să-și piardă mântuirea, astfel dupa părerea lui Wesley, actul păcătuirii nu este în sine un motiv pentru pierderea mântuirii, pierderea mântuirii este mult mai legată de experiențele profunde și prelungite. Wesley vede două căi principale care ar putea duce la o cădere permanentă a harului: păcatul nemărturisit și expresia propriu-zisă a apostaziei. Wesley nu este de acord însă cu Arminius, spunând că această apostazie nu este definitivă. Vorbind despre cei care „au căzut de la credință” (1Ti 1:19), Wesley afirmă că există „nu unul, sau o sută ci mai multe mii și nenumărate exemple dintre cei care au căzut și acum sunt în picioare.” Perfecțiunea creștină: Conform învățăturii lui Wesley, creștinii ar putea atinge în această viață o stare de perfecțiune practică, adică o absență a tuturor păcatului voit prin ajutorul Duhului Sfânt. Perfecțiunea creștină (sau sfințirea întreagă), potrivit lui Wesley, este „puritatea intenției, consacrând toată viața lui Dumnezeu” și „gândul care a fost în Hristos, permițându-ne să umblăm așa cum a mers Hristos”. „Ea constă în a-L iubi pe Dumnezeu cu toată inima și pe aproapele nostru ca și noi înșine. Este „o întoarcere nu numai la favoare, ci și la chipul lui Dumnezeu”, „ființa noastră plină de presența lui Dumnezeu”. Lui Wesley i-a fost clar că perfecțiunea creștină nu implică perfecționarea sănătății fizice sau infailibilitatea judecății. Nici că voința lui Dumnezeu nu va mai fi niciodată încălcată, pentru că rămân fărădelegile involuntare. Creștinii desăvârșiți rămân ispitiți și au întotdeauna nevoie să se roage pentru iertare și sfințenie. Nu este o perfecțiune absolută, ci o desăvârșire în dragoste. În plus, Wesley nu a învățat mântuirea prin desăvârșire, ci a spus că „chiar sfințenia desăvârșită este acceptabilă pentru Dumnezeu doar prin Isus Hristos”.