Sabatul
Definitia Sabatului
Termenul shabbat « שבת », este numele celei de-a șaptea zi a săptăm.nii, s.mbătă; .n conformitate
cu etimologia sa (verbul shavat inseamna, „a se opri”), aceasta desemnează ziua .ncetării muncii, a
odihnei.
Respectarea lui se bazează pe texte biblice. .n Geneza (2 :1-3), numele « Sabat » nu apare in acest
text, dar este vorba despre ceva foarte asemanator, odihna, a saptea zi etc… Astfel au fost sfarsite
cerurile si pamantul si toata ostirea lor. In ziua a saptea, Dumnezeu Si-a sfarsit lucrarea pe care o
facuse; si in ziua a saptea S-a odihnit de toata lucrarea Lui pe care o facuse. Dumnezeu a
binecuvantat ziua a saptea si a sfintit-o, pentru ca in ziua aceasta S-a odihnit de toata lucrarea Lui
pe care o zidise si o facuse.
Originea Sabatului
Este foarte probabil ca Sabatul să-si aibă originea .n afara Israelului, .ntruc.t episodul manei (Ex
16, 22-30) presupune că acesta exista .naintea legilor de la Sinai. .n ciuda dezbaterilor largi .ntre
comentatori, instituția sabatică răm.ne nesoluționată. .n ciuda ipotezelor care nu dovedesc originea
pre-mozaică a Sabatului, literatura biblică oferă date despre acest subiect. .n legea sa, Decalogul lui
Moise realizează un paralelism .ntre ceea ce Israelul trebuie să facă și ceea ce a făcut Dumnezeu .n
timpul creației: Vă veți aminti de ziua Sabatului pentru a o păstra sf.ntă […], deoarece .n șase zile
Domnul a făcut cerul și păm.ntul, marea și tot ce se află .n ea, dar s-a odihnit .n ziua a șaptea.
Acesta este motivul pentru care Domnul a binecuv.ntat ziua Sabatului și a făcut-o sf.ntă (Ex.
20,8,11). Acest text leagă obligația odihnei sabatice de relatarea cărții Genezei, unde .l vedem pe
Dumnezeu mulțumit de lucrarea sa, odihnindu-se .n ziua a șaptea a creației (Gn 2,1-3). Prin urmare,
.n această versiune a Decalogului, instituția Sabatului se .ntoarce la Dumnezeu c.nd universul și
ființa umană au fost create.
Metodele de practicare a Sabatului in iudaism
Pentru a marca veselia Shabbatului, credincioșii avea obiceiul să poarte haine festive cu această
ocazie. Imposibilitatea de a aprinde un foc .n timpul Șabbatului a dat naștere ritului de aprindere a
două lum.nări de către gospodină, .nsoțită de o binecuv.ntare specială, pronunțată .n mod
tradițional cu 18 minute .nainte de căderea serii de vineri. Orarul său precis este acum determinat pe
baza calculelor astronomice și variază de la săptăm.nă la săptăm.nă .n funcție de anotimp și locație.
Dacă Talmudul recomandă consumul a trei mese festive .n timpul fiecărui Shabat, mulți devotati au
obiceiul să .nlocuiască ultima dintre aceste mese, care ar trebui să aibă loc s.mbătă după-amiază, cu
o sesiune de studiu.
Mesele de vineri seara și s.mbătă de amiază sunt deosebit de bogate și elaborate: se recomandă
invitația oaspeților la ea, iar diverse binecuv.ntări și imnuri (zemirot) sunt recitate. Ambele .ncep cu
o rugăciune asupra vinului numită (kiddush) urmată de o abluție rituală a m.inilor și, .n amintirea
porțiunii duble a manei care, potrivit cărții Exodului, Dumnezeu a oferit-o evreilor vineri .n timpul
traversării deșertului, cu o binecuv.ntare pe două p.ini special pregătite .n acest scop (hallah).
Sf.rșitul Shabbatului este marcat de un ritual numit Havdalah care include binecuv.ntări asupra
vinului, mirodeniilor și luminii.
Erau chemate si alte popoare sa respecte Sabatul ?
Inainte de venirea lui Mesia, oricine dorea sa se apropie de adevaratul Dumnezeu nu o putea face
decat prin iudaism. Odata cu imbratisarea iudaismului se respectau toate legile si tradiitile iudaice si
bineinteles si Sabatul.
Si pe strainii care se vor lipi de Domnul ca sa-I slujeasca si sa iubeasca Numele Domnului,
pentru ca sa fie slujitorii Lui, si pe toti cei ce vor pazi Sabatul, ca sa nu-l pangareasca, si vor
starui in legamantul Meu, ii voi aduce la muntele Meu cel sfant si-i voi umple de veselie in Casa
Mea de rugaciune. Arderile lor de tot si jertfele lor vor fi primite pe altarul Meu, caci Casa Mea se
va numi o casa de rugaciune pentru toate popoarele.” Asa vorbeste Domnul Dumnezeu care
strange pe cei risipiti ai lui Israel: „Voi mai strange si alte popoare la cei stransi acum din el.”
(Isa.5:6-8)
Caci, dupa cum cerurile cele noi si pamantul cel nou, pe care le voi face, vor dainui inaintea Mea –
zice Domnul – asa va dainui si samanta voastra si numele vostru. In fiecare luna noua si in fiecare
Sabat, va veni orice faptura sa se inchine inaintea Mea – zice Domnul.(Isaia 66 : 22, 23)
Adu-ti aminte de ziua de odihna, ca s-o sfintesti. Sa lucrezi sase zile si sa-ti faci lucrul tau. Dar ziua
a saptea este ziua de odihna inchinata Domnului Dumnezeului tau: sa nu faci nicio lucrare in ea,
nici tu, nici fiul tau, nici fiica ta, nici robul tau, nici roaba ta, nici vita ta, nici strainul care este in
casa ta. Caci in sase zile a facut Domnul cerurile, pamantul si marea, si tot ce este in ele, iar in
ziua a saptea S-a odihnit: de aceea a binecuvantat Domnul ziua de odihna si a sfintit-o. (Exod 20
-8-11)
Asa vorbeste Domnul: „Paziti ce este drept si faceti ce este bine; caci mantuirea Mea este aproape
sa vina, si neprihanirea Mea este aproape sa se arate. Ferice de omul care face lucrul acesta si de
fiul omului care ramane statornic in el pazind Sabatul, ca sa nu-l pangareasca, si stapanindu-si
mana ca sa nu faca niciun rau!(Isaia 56:1,2)
Sunt creștinii chemați să sărbătorească Sabatul?
Este clar că oricine poate practica Sabatul și alte ritualuri evreiești, dar este important să distingem între a practica ceva și a crede că fără acel lucru nu ești în regulă cu Dumnezeu.
Zapisul cu porunci și toată mulțimea legilor a fost desființat prin marea lucrare a lui Hristos. Astfel, dacă cineva dorește să practice anumite legi, poate să o facă, dar fără a impune acest lucru altora și fără a-i condamna pe cei care nu le practică. Hristos a pus capăt legii așa cum era ea înțeleasă în iudaism.
Pe voi, care erati morti in greselile voastre si in firea voastra pamanteasca netaiata imprejur,
Dumnezeu v-a adus la viata impreuna cu El, dupa ce ne-a iertat toate greselile. A sters zapisul cu
poruncile lui, care statea impotriva noastra si ne era potrivnic, si l-a nimicit, pironindu-l pe cruce.
A dezbracat domniile si stapanirile si le-a facut de ocara inaintea lumii, dupa ce a iesit biruitor
asupra lor prin cruce. Nimeni, dar, sa nu va judece cu privire la mancare sau bautura, sau cu
privire la o zi de sarbatoare, cu privire la o luna noua sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt
umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos. (Coloseni 2 : 13-17)
13. Prin faptul ca zice: „un nou legamant”, a marturisit ca cel dintai este vechi; iar ce este vechi, ce
a imbatranit, este aproape de pieire. (Evr 8 : 13)
Caci Hristos este sfarsitul Legii, pentru ca oricine crede in El sa poata capata neprihanirea. (Rom
10:4)
Dar acum, am fost izbaviti de Lege si suntem morti fata de Legea aceasta care ne tinea robi, pentru
ca sa slujim lui Dumnezeu intr-un duh nou, iar nu dupa vechea slova.(Rom 7:6)
Dar acum, dupa ce ati cunoscut pe Dumnezeu sau, mai bine zis, dupa ce ati fost cunoscuti de
Dumnezeu, cum va mai intoarceti iarasi la acele invataturi incepatoare, slabe si saracacioase,
carora vreti sa va supuneti din nou? Voi paziti zile, luni, vremuri si ani.Ma tem sa nu ma fi ostenit
degeaba pentru voi.(Galateni 4 :9-11)
**Dumnezeu, prin Duhul Sfânt, a hotărât să nu pună asupra neamurilor aceleași greutăți care erau asupra iudeilor și a întărit această decizie prin apostoli cu ocazia conciliului de la Ierusalim. Dar apare o întrebare: de ce neamurilor nu li s-a impus să respecte și alte legi, în afară de câteva (să vă feriți de lucrurile jertfite idolilor, de sânge, de dobitoace sugrumate și de curvie)?
De ce nu li s-a cerut să respecte toate poruncile? Oare aveau dreptul creștinii neevrei să ucidă? Nu este deloc vorba despre asta, deoarece „a nu ucide” era ceva normal în toate culturile. Aici este vorba despre legile iudaice care nu existau în alte culturi. De ce? Fiindcă creștinilor neevrei li s-a completat ceea ce le lipsea lor.
Duhul Sfânt a hotărât această schimbare, și după cum este scris: neamurilor nu li s-a cerut să respecte decât „ceea ce trebuie”.”
Caci s-a parut nimerit Duhului Sfant si noua sa nu mai punem peste voi nicio alta greutate decat
ceea ce trebuie, adica: sa va feriti de lucrurile jertfite idolilor, de sange, de dobitoace sugrumate si
de curvie, lucruri de care, daca va veti pazi, va fi bine de voi. Fiti sanatosi!” (Fapte 15 : 28,29).
In invatatura Domnului Isus si a apostolilor nu s-a observat vreodată vre-o porunca clara in dreptul
celor straini să țină ziua Sabatului .n conformitate cu legea lui Moise. Chiar insusi Isus era acuzat ca
incalca ziua Sabatului.
Si inaintea Lui era un om bolnav de dropica. Isus a luat cuvantul si a zis invatatorilor Legii si
fariseilor: „Oare este ingaduit a vindeca in ziua Sabatului sau nu?” Ei taceau. Atunci Isus a luat de
mana pe omul acela, l-a vindecat si i-a dat drumul. Pe urma le-a zis: „Cine dintre voi, daca-i cade
copilul sau boul in fantana, nu-l va scoate indata afara, in ziua Sabatului?” Si n-au putut sa-I
raspunda nimic la aceste vorbe. (Luca 14 : 3 – 6)
S-a intamplat ca intr-o zi de Sabat, Isus trecea prin lanurile de grau. Ucenicii Lui, pe cand
mergeau, au inceput sa smulga spice de grau. Fariseii I-au zis: „Vezi, de ce fac ei ce nu este
ingaduit sa faca in ziua Sabatului?” Isus le-a raspuns: „Oare n-ati citit niciodata ce a facut David,
cand a fost in nevoie si cand a flamanzit el si cei ce erau impreuna cu el? Cum a intrat in casa lui
Dumnezeu, in zilele marelui preot Abiatar, si a mancat painile pentru punerea inaintea Domnului,
pe care nu este ingaduit sa le manance decat preotii? Si cum a dat din ele chiar si celor ce erau cu
el?”Apoi le-a zis: „Sabatul a fost facut pentru om, iar nu omul pentru Sabat; asa ca Fiul omului
este Domn chiar si al Sabatului.”(Marcu 2:23-8)
In alta zi de Sabat, s-a intamplat ca Isus a intrat in sinagoga si invata pe norod. Acolo era un om
care avea mana dreapta uscata. 7. Carturarii si fariseii pandeau pe Isus, sa vada daca-l va vindeca
in ziua Sabatului, ca sa aiba de ce sa-L invinuiasca. Dar El le stia gandurile; si a zis omului care
avea mana uscata: „Scoala-te si stai in mijloc.” El s-a sculat si a stat in picioare. Si Isus le-a zis:
„Va intreb: Este ingaduit in ziua Sabatului a face bine ori a face rau? A scapa o viata sau a o
pierde?” Atunci, Si-a rotit privirile peste toti si a zis omului: „Intinde-ti mana!” El a intins-o, si
mana i s-a facut sanatoasa ca si cealalta. (Luc.6:10)
Din pricina aceasta, iudeii au inceput sa urmareasca pe Isus si cautau sa-L omoare, fiindca facea
aceste lucruri in ziua Sabatului. Dar Isus le-a raspuns: „Tatal Meu lucreaza pana acum; si Eu, de
asemenea, lucrez.” Tocmai de aceea cautau si mai mult iudeii sa-L omoare, nu numai fiindca
dezlega ziua Sabatului, dar si pentru ca zicea ca Dumnezeu este Tatal Sau si Se facea astfel
deopotriva cu Dumnezeu. (Ioan 5 : 16 -18)
Si era o zi de Sabat cand facuse Isus tina si-i deschisese ochii. Din nou, fariseii l-au intrebat si ei
cum si-a capatat vederea. Si el le-a zis: „Mi-a pus tina pe ochi, m-am spalat, si vad.” Atunci unii
din farisei au inceput sa zica: „Omul acesta nu vine de la Dumnezeu, pentru ca nu tine Sabatul.”
Altii ziceau: „Cum poate un Om pacatos sa faca asemenea semne?” Si era dezbinare intre ei.
(Ioan.9:14-16)
Pedeapsa pentru incalcarea Sabatului
Consecintele nerespectarii Sabatului sunt clare in Biblie, si anume era pedeapsa cu moartea. Evreii
au eșuat .n această obligație si ca pedeapsa Dumnezeu a ingaduit ca Ierusalimul sa fie cucerit de
babilonieni .n secolul al VI-lea ..Hr.
Am mustrat pe mai marii lui Iuda si le-am zis: „Ce inseamna aceasta fapta rea pe care o faceti,
pangarind ziua Sabatului? Oare n-au lucrat asa parintii vostri, si nu din pricina aceasta a trimis
Dumnezeul nostru toate aceste nenorociri peste noi si peste cetatea aceasta? Si voi aduceti din nou
mania Lui impotriva lui Israel, pangarind Sabatul!” Apoi am poruncit sa se inchida portile
Ierusalimului inainte de Sabat, de indata ce le va ajunge umbra, si sa nu se deschida decat dupa
Sabat. Si am pus cativa din slujitorii mei la porti sa opreasca intrarea sarcinilor de marfuri in ziua
Sabatului. (Neem 13 : 17-19)
Sase zile sa lucrati, dar ziua a saptea sa va fie sfanta; acesta este Sabatul, ziua de odihna,
inchinata Domnului. Cine va face vreo lucrare in ziua aceea sa fie pedepsit cu moartea.
(Exod.35:2)
Cine facea vre-o lucrare in ziua Sabatului era pedepsit cu moartea. Totusi Domnul Isus se pare ca a
facut mai multe lucrari in timpul Sabatului fara sa i se aplice aceasta pedeapsa ? Dece ? Fiinca
pedeapsa cu moartea nu putea sa se aplice Celui care a dat-o, adica insusi Domnul sabatului.
Exista mantuire fara Sabat ?
Mantuirea omenirii nu vine din Sabat sau cu ajutorul Sabatului sau a vre-o altei legi, ci ea este data
omului prin har si prin credinta.
Caci prin har ati fost mantuiti, prin credinta. Si aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui
Dumnezeu. (Efes.2:8)
De aceea mostenitori sunt cei ce se fac prin credinta, pentru ca sa fie prin har, si pentru ca
fagaduinta sa fie chezasuita pentru toata samanta lui Avraam: nu numai pentru samanta aceea
care este sub Lege, ci si pentru samanta aceea care are credinta lui Avraam, tatal nostru al
tuturor, (Rom.4:16)
Legea nu este decat un « dreptar » temporar care ajuta pe credincios sa se indrepte inspre
desavarsire. Desavarsirea omenirii nu vine in nici un caz din jos in sus ci invers, adica de la Isus la
om. De aceea mantuirrea nu se obtine prin diferite ritualuri, legi si efort personal ci este data
omului prin har.
Stim insa ca tot ce spune Legea, spune celor ce sunt sub Lege, pentru ca orice gura sa fie astupata,
si toata lumea sa fie gasita vinovata inaintea lui Dumnezeu. Caci nimeni nu va fi socotit neprihanit
inaintea Lui prin faptele Legii, deoarece prin Lege vine cunostinta deplina a pacatului. Dar acum
s-a aratat o neprihanire pe care o da Dumnezeu, fara lege – despre ea marturisesc Legea si
Prorocii (Rom. 3:19 – 21)
Daca, dar, desavarsirea ar fi fost cu putinta prin preotia levitilor – caci sub preotia aceasta a
primit poporul Legea – ce nevoie mai era sa se ridice un alt preot „dupa randuiala lui Melhisedec”,
si nu dupa randuiala lui Aaron ? Pentru ca, odata schimbata preotia, trebuia numaidecat sa aiba
loc si o schimbare a Legii. (Evr 7 : 11, 12)
Care sunt religiile care practica Sabatul ?
Astazi in afara de iudaism, exista si alte confesiuni religioase care respecta Sabatul. Printre ei se afla
evreii mesianici, adventistii de ziua a saptea, Biserica lui Dumnezeu – de Ziua a Șaptea, Biserica
Mondială a lui Dumnezeu, Biserica aventistă a Făgăduinței si alte minoritati. Chiar daca sunt unele
asemanari, practicarea lor nu este identica cu cea din iudaism.
Sambata inlocuita de Duminica
Cuv.ntul „Duminica” se trage din latinescul „dies dominicus”, iar latina creștină „dies dominica”,
ceea ce se traduce prin „ziua Domnului”. .nainte de a ajunge la ortografia actuală, termenul
„duminică” a fost scris .n mai multe feluri: diominicu, didominicu, dienenche și chiar, dymanche.
Etimologia termenului ne poate conduce pana la Apocalipsa si Didache.
Apostolii si ucenicii, aveau obiceiul de a se aduna in prima zi a saptamanii care era numita si ziua
Domnului.
Iar noi, dupa zilele praznicului Azimelor, am plecat cu corabia din Filipi si, in cinci zile, am ajuns
la ei in Troa, unde am stat sapte zile. In ziua dintai a saptamanii, eram adunati laolalta ca sa
frangem painea. Pavel, care trebuia sa plece a doua zi, vorbea ucenicilor si si-a lungit vorbirea
pana la miezul noptii. (Fapte 20 : 6,7).
In ziua Domnului eram in Duhul. Si am auzit inapoia mea un glas puternic, ca sunetul unei
trambite, (Apoc.1:10)
In seara aceleiasi zile, cea dintai a saptamanii, pe cand usile locului unde erau adunati ucenicii
erau incuiate, de frica iudeilor, a venit Isus, a stat in mijlocul lor si le-a zis: „Pace voua ! (Ioan 20 : 19).
Daca este sa suprapunem cea dintai zi a saptamanii, cu « ziua Domnului » in care apostolii se
adunau am putea ajunge la concluzia ca ziua principala de inchinare trecuse de la Sambata la
Duminica incepand cu primii urmasi ai lui Hristos.